wtorek, 29 marca 2016

Co jest lepsze: winyl czy CD?

blog lifestylowy pan domu
CD kontra winyl


Dzisiaj będzie o muzyce. W czasie mojej przeprowadzki złamała mi się igła gramofonowa co niestety uciszyło mój sprzęt grający na parę miesięcy.  Nie było niestety czasu kupić nowej i tak moja kolekcja czarnych płyt leżała sobie smutno w pudle. W końcu moja druga połówka stwierdziła, że kupi nieszczęsną igłę no i znów narodził się we mnie kolekcjoner płyt. Nabyłem sobie m.in. płyty Petera Gabriela i PhilaCollinsa. Ale ja w sumie nie o tym chciałem Wam dziś pisać. Chciałem się Was zapytać czy słuchacie płyt na winylach?
Ostatnio szperałem na forach w Internecie, żeby odpowiedzieć sobie na nurtujące mnie pytanie. Co jest lepsze płyta: winylowa czy płyta CD?. Przejrzałem sporo wątków, nawet do niektórych były załączone profesjonalne analizy i stwierdzałem jedno. Niczego się nie dowiedziałem. Jedni twierdzą, że płyta kompaktowa zapisuje dźwięk cyfrowo i odwzorowuje go idealnie, a drudzy twierdzą, że jednak winyl jest zdecydowanie lepszy. Dlatego pokusiłem się na subiektywne porównanie tych dwóch nośników.


Pierwsza kategoria:  Funkcjonalność.
Według mnie zdecydowanie wygrywa kompakt. Jest stanowczo mniejszy dlatego zajmuje mniej miejsca. No i oczywiście dostępność odtwarzania jest większa. Każdy ma odtwarzacz CD w radiu samochodowym w przeciwieństwie do gramofonu. Dostępność odtwarzaczy CD jest spora. Gramofony oczywiście też można kupić, ale nowe są zwykle sporo droższe od zwykłego sprzętu audio.

Druga kategoria: Dźwięk
Tu jest problem, bo nie jestem specjalistą. Osobiście zdecydowanie wolę dźwięk winyla, nawet ze szmerami. Muzyka z tego nośnika jest bardziej miękka i miło mi jej się słucha.  Za to CD idealnie odwzorowuje dźwięki i zapisuje je w skali jeden do jeden. Ciężko oszacować, który format krążka jest lepszy.

Trzecia kategoria: Duch kolekcjonera
Tu wygrywa płyta winylowa. W dzisiejszych czasach czarne płyty to mniejszość i wykonawcy raczej nie wydają swoich nagrań na tym nośniku. Posiadanie kolekcji winyli jest świetną zabawą, choć niebezpieczną dla portfela. Nowe albumy są zdecydowanie droższe od wydanych na CD. Używanych płyt gramofonowych na aukcjach internetowych jest pełno i zwykle można kupić je za grosze, lecz niestety gdy chce się mieć winyl albumu w idealnym stanie i do tego bardzo popularny i ceniony to niestety cena jest o wiele wyższa.

Czwarta kategoria: Cena
No i właśnie cena jest ostatnia kategorią. Wydatek płyt niestety jest różnorodny, ale jak jest ze sprzętem? Ja za cały mój sprzęt nie wydałem więcej jak 500 zł. Używany gramofon można znaleźć na aukcjach lub giełdach, tak samo jak wzmacniacz i głośniki. Oczywiście nie jest to sprzęt audiofilski i jakoś dźwięku nie jest idealna, lecz na aktualni mi to wystarczy. Za tą sama cenę spokojnie można kupić jakąś mini wieżę dobrej marki z odtwarzaczem CD. Ciężko wyrokować kto jest w tej kategorii zwycięzcą, ponieważ wszystko jest zależne od naszych oczekiwań.


Ocena końcowa CD oraz winyla

Według mnie jest remis. CD jest bardzo dostępnym i wygodnym nośnikiem, ale płyty winylowe mają swoją magię, która przyciąga kolekcjonerów i niektórych audiofilii. Ciężko wyrokować co jest lepsze, ponieważ w tym temacie subiektywny pogląd zwycięża. Ja z mojej strony gorąco polecam, by zainteresować się czarnymi krążkami. Może akurat dla Ciebie ten nośnik jest idealny?


Podobał Ci post? Zapraszam do przeczytania wcześniejszego wpisu.
Oryginalny prezent na rocznicę

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz